28 Jun 2009

Klippeklatring på Kullen

Posted by Jonas

Sidste weekend (19-21.6) var jeg med 4 andre fra Århus Klatreklub af sted på Kullen (min kun anden rigtige klatretur på klipper) – også kaldet Kullaberg. Området ligger i et naturreservat og er beliggende en lille times kørsel nord for Helsingborg i Sverige. Rigtigt smukt sted, men også meget udfordrende at færdes i. Nogle af klipperne ligger meget svært tilgængelige steder der bestemt kræver en potion koncentration at gå / snige sig hen til.

Efter en kort arbejdsdag fredag efterfulgt at panikpakning gik turen fra Århus kl. 18 med et stykke fyldt bil mod Sverige. The long way down over fyn, over Storebælt og videre mod Helsingør for endeligt at tage færgen fra Helsingør til Helsingborg. En ‘sjov’ lille tur på 20 minutter hvor der de første 10 minutter kan købes sprut og de sidste 10 minutter kan købes tobak. Undervejs på turen lyder en høj klokke så passagererne ved hvornår de kan gå i krig med tobakken, højst besynderligt! Priserne ombord på færgen var ikke noget at råbe hurra for, det var nogenlunde det samme som priserne i butikkerne “herhjemme”, i hvert fald på slikken.

Vi frygtede lidt vejret, men det regnede kun på turen derover i bil. Lørdag var lidt blæserig og søndag var fantastisk flot og stadig ikke for varm.
Vi nåede frem til den teltplads vi skulle overnatte på ved 23-tiden fredag aften. Dansk Bjergklub ejer her den hytte vi boede i, så det var fine forhold med pejs, gaskomfur samt ikke mindst læ hele weekenden.

Vores chauffør og “ekspeditionens” mest rutinerede mand Mogens havde sammen med Mikael sørget for indkøb af proviant, så vi blev godt opvartet med både morgenmad, frokost (medbragt til klipperne) samt aftensmad lørdag som stod på tun/karryret med ris.

Da jeg ikke har lært selv at sætte sikringer endnu var jeg med som 3 mand i et reblag med Mikael og Charlotte, begge meget erfarne og dygtige klatrere. Fik lov at klatre de ruter de havde sikret på topreb. Lærte en smule om de forskellige sikringstyper, men det var ikke så meget.. På turen havde jeg et lånt Canon L 70-200 f/2.8 objektiv med samt en 1.4 extender og naturligvis medbragt mit efterhånden aldrende Canon 350D kamera.. Rigtigt fedt at få lov at lege med noget mere professionelt udstyr (optikken) end det man har til dagligt. Skal helt klart have mig en 70-200 (f/2.8), gerne den med IS på et tidspunkt, man kan tage nogle helt fantastiske billeder fra laaaang afstand. Pris, godt 14.000 dask!

Så mens de andre klatrede tog jeg billeder af alt muligt, hvilket også kan ses herunder.

Lørdag morgen var det så ellers op kl. tidligt (7.00) for at gøre klar til den første dag på klipperne. Vi besluttede at tage nordsiden denne dag da det som tidligere nævnt blæste en del. Af sted i bilen – lige forbi havnen i byen Mølle for at besøge et rigtigt toilet samt få vasket hænder også så ellers ind på området og parkere.

Fik lørdag desværre kun klatret 5 ruter. Det var en langsommelig affære at være 3 i et ‘selvsikrende’ reblag. Men M og C havde valgt nogle rigtigt fede ruter på dagen. Jeg fik flashet (klatret ruten til tops i første go efter at have set andre klatre den) alle ruter på nær een hvor jeg skvattede af og dermed måtte sidde i rebet. Man kan naturligvis ikke klatre ligeså hårdt på selvsikrede ruter som på boltede- eller endda toprebsruter, men med Mikael og specielt Charlottes overlegne niveau blev jeg nu bestemt alligevel udfordret.

Når man færdes på klipperne skal man i den grad være opmærksom på hvor man træder, nogle af de store sten er ligger løse, hvilket også gør sig gældende for klipperne, så for alle på turen, og specielt sikringsmanden var det vigtigt at bære hjelm. Fandt i denne sammenhæng ud af at man sagtens kan have både kasket, klatrehjelm samt solbriller på og stadigvæk se ualmindelig sej på samme tid 8), kan dog ikke anbefale at have kasket på til selve klatringen da man føler sig lidt som en hest med skyklapper..

Søndag stod den naturligvis på mere klatring, denne gang på sydsiden som var mere befærdet med andre klatrere samt diverse passerende både og kajakker på vandet. Efter endt klatring ved 15 tiden tog vi forbi fyret på spidsen af Kullaberg for at få en is hvorefter turen gik hjemad igen.. Var retur i Århus kl 22.30, godt muggen over at skulle op på arbejde kl 6.45 dagen efter, men det gik da..

Alt i alt en god tur og klart et anbefalelsesværdig sted at tage til, dog er jeg ikke vild med den lange køretur på 5 timer før man når frem. Næste gang må turen gå til Göteborg eller Kristiansand hvor man kun skal lidt op i Jylland for at nå en færge, efterfulgt at en kort køretur i enten Norge eller Sverige.

Klippeklatringen i sig selv er jeg helt sikkert hooked på, dog synes jeg brugen af egne sikringer gjorde det til en langsommelig affære. Men det var helt sikkert også fordi jeg var 3. mand, men også fordi det jo naturligvis tager længere tid at selv skulle sørge for sikringerne på vej op af klippen. Måske min holdning ændrer sig når jeg selv får det lært, det gør den nok..

Regner med at skulle på klippeklatringskursus på Bornholm til August, så jeg kan selv få lært selv-sikringsdelen 🙂
I første omgang vil jeg nu helst af sted til nogle udfordrende og lange boltede ruter, det passer måske også bedre til mit temperament.

Herunder de bedste billeder fra turen – har delt dem op i to da jeg også havde et mindre Canon IXUS kamera (billederne nederst) med som tager nogle lidt andre billeder.